Et av de viktigste gjøremålene før du tar fartøyet på et verksted for klassing, reparasjoner etc. er å forsikre deg om at grensen for verkstedets ansvar er høy nok. Vi anbefaler at verkstedet er ansvarlig for ansvar opp til MNOK 25, men absolutt minimum er at grensen er MNOK 12, som er en reduksjon fra tidligere. Dette gjelder altså for skader som skjer på verkstedet grunnet verkstedets uaktsomhet. Slike skader dekker ikke din forsikring før de når grensen på MNOK 12, da dekkes alt over denne grensen etter de ordinære vilkårene.
Om ansvarsgrensen er for lav, må altså rederiet selv dekke reparasjonene mellom den faktiske grensen og MNOK 12!
I Norge vil mange verksteder tilby ansvarsgrense på MNOK 12 som standard, men i utlandet har vi sett at praksisen er annerledes. Spesielt i Danmark, der en oppdatert standardkontrakt gjør at rederiet kan risikere å måtte dekke svært store beløp selv. (Ansvarsgrensen er satt til verdien av det arbeidet som er avtalt).
Ta kontakt med Havtrygd om du er i tvil. Vår erfaring er at dette kan løses ved at verkstedet kjøper en tilleggsforsikring. MEN! Det er for sent når skaden først har skjedd. Derfor må det være en del av dialogen med verkstedet i forkant å sørge for at ansvarsgrensen samsvarer med forsikringens krav.